2022-05-12

Sjöbefälsföreningen kommer till Chalmers

På tisdag nästa vecka, den 17 maj, kommer Sjöbefälsföreningen till Chalmers för att träffa eleverna i salen "Alfa". Klockan 16-17 är det öppet för alla att vara med. Klockan 17 kommer fokus ligga på avgångselevernas frågor inför deras inträde på arbetsmarknaden. Kom dit och träffa våra ombudsmän Karl Huss och Johan Marzelius och hör dem berätta om arbetsmarknadsläget, löner, avtal, pension och försäkringar. Samt varför det är viktigt att vara med i facket. Det kommer även att avsättas tid för frågor och så ta chansen att komma dit och få svar på allt du undrar över!

2022-05-06

Blå Tillväxt välkomnar tillkännagivande om tonnageskatten

Riksdagen har tillkännagett för regeringen att tonnageskatten bör ses över i syfte att bland annat utveckla den kustnära sjöfarten och systemet med tonnagebeskattning. Parterna i Blå Tillväxt (Svensk Sjöfart, Seko Sjöfolk och Sjöbefälsföreningen) har länge poängterat vikten av att tonnageskattesystemet utvecklas och välkomnar beskedet.

2022-05-03

Sjöbefälsföreningen kommer till Career Event

Den 13 maj kommer Sjöbefälsföreningen att finnas på plats på studentmässan Career Event på Sjöfartshögskolan i Kalmar. Där kommer ni bland annat kunna träffa vår medlemsrådgivare Rebecka Fransson, vår ombudsman Karl Huss och vår vd Oscar Lindgren, som kommer att svara på era frågor.

Hoppas att vi ses där!

2022-03-17

Vi firar kollektivavtalets dag!

Den svenska modellen lever och utvecklas. Fler än 9 av 10 anställda i Sverige omfattas av kollektivavtal och har därmed pension och försäkring via jobbet. Därför firar vi Kollektivavtalet dag den 17 mars. På avtalat.se finns samlad information om tjänstepension och försäkringar som ingår för dig som privatanställd. Du kan också anmäla dig till ett av våra webbinarium för att lära dig mer.

2022-03-11

Sjömanskyrkan hjälper ukrainska sjömän

Ukrainska sjömän och deras familjer som nu flyr undan kriget kan få hjälp med boende av Sjömanskyrkan i Stockholm. De som behöver hjälp uppmanas att höra av sig.

Sjömanskyrkan i Stockholm har i över hundra år servat sjöfolk från världens alla hörn. I en gammal trävilla i Nynäshamn finns en sjömanskyrka dit besättningar kan komma för att koppla av och komma av fartyget en stund. Personalen gör också många fartygsbesök.

2022-02-21

Sjöbefälsföreningen kommer till Sjölog!

Den 10 mars kommer Sjöbefälsföreningen att finnas på plats på studentmässan Sjölog på Chalmers. Där kommer ni bland annat kunna träffa vår medlemsrådgivare Rebecka Fransson, vår ombudsman Lennart Jonsson och vår förbundsjurist Sandra Stens, som kommer att svara på era frågor.

Hoppas att vi ses där!

2022-01-28

Oscar Lindgren blir ny vd i Sjöbefälsföreningen

Ombudsmannen Oscar Lindgren har blivit vald som Sjöbefälsföreningens nya vd på ett extrainkallat styrelsemöte i januari. Han kommer att tillträda tjänsten under våren och till dess arbetar han som vice vd med att sätta sig in i vd-rollen.

Sidor