Sjöbefälsföreningen tecknar inte centrala avtal med Sveriges Rederiorganisation
I fredags hade Sjöbefälsföreningen ett möte med Sveriges Rederiorganisation, SRO. Sjöbefälsföreningen meddelade då beslutet att inte teckna avtal med SRO, men med tillägget att SRO:s medlemsrederier gärna får omförhandla befintliga lokala avtal med anpassningar som kan möta deras behov.
– Ytterst handlar detta beslut om att vi tar ansvar för våra medlemmars trygghet. Den svenska modellen bygger på att arbetsmarknadsparterna tecknar avtal inom vissa etablerade strukturer. Många viktiga försäkringslösningar är dessutom kopplade till ett medlemskap i Svenskt näringsliv. Eftersom SRO inte är medlem i Svenskt näringsliv skulle våra medlemmar stå utanför viktiga trygghetssystem, så som tjänstepensionen ITP och TRR. Det kan vi inte tillåta, säger Peter Hellberg vd för Sjöbefälsföreningen.
Sjöbefälsföreningen har beslutat att inte teckna kollektivavtal med Sveriges Rederiorganisation, SRO. Det var den 30 juni 2023 som elva rederier meddelade att de vid årsskiftet 2023-2024 kommer gå ur arbetsgivarorganisationen SARF för att bilda en egen arbetsgivarorganisation. Sjöbefälsföreningen tecknade då enskilda hängavtal med varje rederi för att övergången skulle bli så bra som möjligt både för våra medlemmar och för rederierna. Nu har SRO aviserat att de vill teckna egna centrala avtal med Sjöbefälsföreningen.
Den svenska arbetsmarknadsmodellen bygger på att arbetsmarknadens parter förhandlar och sluter avtal inom etablerade strukturer. Dessa strukturer skapar stabilitet, förutsägbarhet och rättssäkerhet för både arbetsgivare och arbetstagare. Men eftersom SRO nekades medlemskap i Svenskt näringsliv saknas bland annat viktiga trygghetslösningar som är grunden i kollektivavtalen, till exempel tjänstepensionen ITP och förtidspensionen ITP Sjö, loss of licence, TRR och den AGE-ersättning som fungerar som en inkomstförsäkring vid arbetslöshet samt omställningsstudiestödet som förhandlades fram med det nya huvudavtalet.
– Våra medlemmar har varit med och bekostat dessa trygghetslösningar genom avsättningar från deras lön under hela deras arbetsliv. Om vi skulle teckna centrala avtal med SRO skulle de hamna helt utanför systemet som de själva hjälpt till att bekosta och inte omfattas av stödet om de behöver det. Till exempel betalar rederierna varje år in tre procent av löneutrymmet till ITP Sjö för att våra medlemmar ska ha möjlighet att söka förtidspension om de har ett behov av det, även detta är en trygghet som skulle falla bort för våra medlemmar i dessa rederier om vi skulle teckna centrala avtal med SRO, säger Peter Hellberg.
Sjöbefälsföreningen arbetar aktivt för att säkerställa goda förutsättningar både för våra medlemmar och för de rederier som är anslutna till SRO.
– Vi ser att det finns goda möjligheter att möta många av rederiernas behov genom lokala avtal, baserade på de hängavtal som idag finns med SARF, och det är vår förhoppning att SRO ska överväga detta alternativ. På så sätt kan vi fortsatt erbjuda stabila och välfungerande lösningar inom ramen för den svenska arbetsmarknadsmodellen, säger Peter Hellberg. Han fortsätter:
– Vi värnar om våra medlemmar som arbetar på dessa rederier och vi vill säkerställa att de har trygga och rättvisa arbetsvillkor. Det är vår uppfattning att både SRO och dess medlemsrederier delar denna målsättning.